انواع تخلفات ساخت و ساز غیر مجاز

تخلف ساختمانی چیست؟

تخلف ساختمانی به معنای زیر پا گذاشتن قانون و مقررات شهرسازی، فنی و مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت در بحث ساختمان سازی است و ایجاد ابهامات در قانون های مربوط به نظارت ساخت و ساز از علت های مختلف تخلف ساختمانی است.

منشأ رسیدگی به نقض قانون های ساختمان سازی در حریم تصویب شده شهرها، ماده 100 قوانین شهرداری و تبصره 11 گانه اش است.

مکان و شیوه رسیدگی به قانون شکنی ها

هر وقت ساختمان هایی مخالف با قوانین شهرسازی و فنی و بهداشتی ذکر شده در پروانه، احداث شود، با خواسته شهرداری، این مورد در کمیسیون تشکیل شده از یکی از نمایندگان وزارت (زیر نظر وزیر) و یکی از قاضی های دادگستری و همچنین یکی از عضو های شورای شهر (زیر نظر خود شورا) مطرح می شود و بعد از تشکیل دادن پرونده و ارائه مدارک، به شخص تخلف کار گفته می شود که طی مدت 10 روز توضیح های خود را به صورت کتبی ارائه دهد.

بعد از پایان یافتن مدت تعیین شده، کمیسیون موظف است مسئله را با وجود یکی از نماینده های شهرداری که بی هیچ حق رأی برای ارئه توضیحات حضور دارد، در مدت زمان 11 ماه تصمیمی مناسب برای مسئله به وجود آمده را بگیرد.

در موردهایی که شهرداری از روند ساختمان سازی که پروانه ندارد یا برخلاف قوانین موجود در پروانه جلو گیری می نماید، موظف است، نهایت طی هفت روز از تاریخ ممانعت، این موضوع را در کمیسیون یاد شده عنوان کند. به غیر از این، کمیسیون به خواسته فرد مقابل رسیدگی می کند. در شرایطی که تصمیم به خراب نمودن همه یا قسمتی از ساختمان را بگیرد، زمانی مناسب که حداکثر مدت آن 2 ماه است را مشخص می کند.

تخلف ساختمانی چیست,عدم ساخت پارکینگ,فعالیت ساختمان سازی,

شهرداری وظیفه دارد تا رأی نهایی را به صاحب ساختمان سازی گوشزد کند، اگر فرد نام برده در زمان تعیین شده، وظیفه ای را که بر عهده وی گذاشته شده را انجام ندهد، شهرداری شخصا وارد عمل می شود و فرد مورد نظر وظیفه دارد تمام هزینه های مصرفی را بر اساس قوانین آیین نامه بپردازد.

انواع نقض قوانین ساختمان بدون پروانه

هر نوع فعالیت ساختمان سازی که مجوز کتبی را از شهرداری دریافت نکرده باشد، ساختمان بی پروانه نامیده می شود، اگر هم مرحله های صادر شدن پروانه و پرداخت هزینه های عوارضی هم به وسیله فرد خواهان صورت گرفته باشد اما اقدام به گرفتن پروانه نکرده باشد و بنای خود را بسازد، همچنان نام ساختمان بی پروانه را یدک خواهد کشید، و اگر پلاک ثبتی نداشته باشد و در آن زمین، ساختمان غیرقانونی را ساخته باشد، بنا بر قوانین ماده 100 و تبصره های مربوطه، اگر ساختمان در محدوده شهری باشد امکان مطرح کردن آن در کمیسیون ماده 100 را دارد و عدم وجود اسناد مالکیت، مانعی برای رسیدگی به چنین پرونده ای در کمیسیون نمی شود.

این مطلب را از دست ندهید
آیا واقعاً سئو درآمد سایت شما را ۱۰۰ برابر می کند؟

نقض قانون اضافه ساختمان در مناطق مسکونی و تجاری

در مورد قسمتی از ساختمان که اضافه بر مساحت ذکر شده در پروانه ساختمان سازی مربوط به استفاده از زمین های سکونتی، تجاری، صنعت و اداری، کمیسیون این حق را دارد که اگر خراب کردن قسمت اضافی بنا ضروری نباشد، جریمه ای مالی را با توجه به مکان قرار گیری ساختمان در نظر بگیرد. این جریمه می تواند متناسب با طرز استفاده از فضای اضافی و نوع بنا از نظر مواد ساختمانی به کار رفته باشد.

شهرداری وظیفه اخذ جریمه را بر عهده دارد و اگر فرد جریمه شده از پرداخت هزینه امتناع کند، شهرداری موظف است که دوباره پرونده را به کمیسیون اولیه فرستاده و خواهان صدور دستور تخریب باشد، در این شرایط کمیسیون مجوز لازمه را صادر خواهد کرد.

عدم ساخت پارکینگ

در صورتی که پارکینگ ساخته نشود و یا ساخته شود اما امکان بهره برداری از آن نباشد و راهی برای درست کردنش وجود نداشته باشد، کمیسیون حق این را دارد که بر اساس شرایط و طرز استفاده از پارکنیگ، جریمه ای را صدور نماید.

مساحت هر پارکینگ بیست و پنج مترمربع است و اگر راهی برای تبدیل آن فضا به پارکینگ وجود داشته باشد، کمیسیون نمی تواند دستوری بنا بر گرفتن جریمه دهد. اگر کسی بخواهد در آپارتمان مسکونی، پارکینگی بسازد، باید مساحتش شانزده متر مربع باشد. وارد شدن به معبرهای شهری و رعایت نکردن نکات فنی در مورد وارد شدن به معبر های شهر صاحبان ساختمان وظیفه دارند در طول مدت نوسازی با توجه به پروانه بنا و طرح تصویب شده، نکات مربوط به ساختمان سازی را رعایت کند.
اگر بی توجه به پروانه ساخت و یا نداشتن پروانه، تخلفی صورت گیرد، شهرداری وظیفه دارد مانع از ادامه ساختمان سازی شود و این مسئله را به کمیسیون ارجاع دهد.