انواع ساندویچ پانل

در حالت کلی انواع ساندویچ پانل ها به دو دسته تقسیم شده که شامل پانل های سقفی و پانل های دیواری می باشند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی در رابطه با این دو نوع ساندویچ پانل به شما عزیزان بدهیم، با ما همراه باشید.

ویژگی ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری یک نوع پوشش خاص و مفید است که در دیوار قرار گرفته و با در کنار هم قرار گرفتن آن ها فوم پلیمری یا همان ورقه های فولادی را تشکیل خواهند داد. از خواص این پوشش می توان به مقاومت بالای آن در برابر آب و همچنین اکسیژن اشاره کرد که این ویژگی سبب شده این ساندویچ پانل ها در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم باشند. خواص و فواید این پوشش ها به همین جا ختم نشده و لازم است بگوییم با وزن سبکی که دارند در برابر زلزله و هر خطر طبیعی دیگری هم مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت. عایق بودن ساندویچ پانل سبب شده است، مانع خوبی در برابر هدر رفت انرژی باشند.

ویژگی ساندویچ پانل سقفی

همان طور که از اسم ساندویچ پانل سقفی مشخص است، برای پوشش سقف ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. مقاوم بودن این پوشش ها مهم ترین ویژگی آن ها است، چرا که از ورق هایی به اسم گالوانیزه و همچنین آلومینیوم در تهیه و ساخت آن استفاده می شود. برای این که این ساندویچ پانل ها از نظر عایق حرارتی و ضد حریق بودن هم کارآیی داشته باشند، در ساخت آن ها از فوم هایی به نام پلی استایرن، پشم سنگ، پشم شیشه و همچنین پلی یورتان استفاده می شود.

انواع ساندویچ پانل,ساندویچ پانل چیست,ساندویچ پانل دیواری,

انواع ساندویچ پانل

باتوجه به موارد بیان شده در سطرهای بالاتر ساندویچ پانل های می توانند شامل انواع مختلفی شده و به حالت های گوناگونی ساخته شوند. در این قسمت قصد داریم چند مورد از آن ها را نام ببریم.

  • ساندویچ پانل های دیواری یا سقفی به نام الوزینک
  • ساندویچ پانل های دیواری یا سقفی به نام گالوانیزه
  • ساندویچ پانل های دیواری یا سقفی به نام آلومینیوم

تقسیم بندی بیان شده در سطرهای بالا بنابر ورق های استفاده شده در پانل ها می باشد و لازم است بگوییم تفاوت اصلی آن ها این می باشد، که ورق آلومینیوم مقاومت کم تری در قیاس با موراد دیگر داشته و همچنین ورق گالوانیزه هم مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد، اما ورقه های الوزینک از ورقه های گالوانیزه هم یک درجه بهتر هستند، در حالی که کم تری هم دارند.

  • ساندویچ پانل به اسم پلی یورتان
  • ساندویچ پانل به اسم پلی استایرن
  • ساندویچ پانل به اسم پشم سنگ
  • ساندویچ پانل به اسم پشم شیشه
این مطلب را از دست ندهید
بیس در راهسازی چیست؟

همان طور که مشخص است، این نوع از دسته بندی ساندویچ پانل ها هم براساس نوع فوم به کار رفته در آن ها می باشد، می توانید بسته به شرایط خاص خود مورد مناسب را سفارش دهید.

ساندویچ پانل های پلی یورتان به نام پانل پیش ساخته کمپوزیت هم معروف بوده و یک هسته سفت و سخت در میان آن ساخته شده است، که عایق حرارتی می باشد. نکته جالب در رابطه با این نوع پوشش ها این است که در طرفین آن دو نوع فلز بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی وجود دارد. ماهیت اصلی فوم عایق پلی یورتان در واقع ترکیب دو ماده پلیمری است، که به نام های پلی یول و ایزوسیانات مشهور هستند. از ویژگی خاص این نوع فوم باید به ضد حریق بودن آن اشاره کرد، که به همین دلیل هم بسیار پرطرفدار می باشد.

ساندویچ پانل سقفی,مزایای ساندویچ پانل,هزینه ساندویچ پانل,

هزینه ساندویچ پانل چقدر است؟

برای این که بدانیم هر متر مکعب ساندویچ پانل دارای چه قیمتی است و هزینه ی نصب و نگهداری آن چقد خواهد شد، باید در ابتدا نوع انتخابی پانل را مشخص کنید. همان طور که مشاهده کردید، ساندویچ پانل ها در چند نوع مختلف وجود داشته و هر یک از آن ها در مواد متفاوتی تهیه و تولید شده اند؛ پس این که در قیمت آن ها تفاوت وجود داشته باشد، امری کاملا طبیعی است.

در حالت کلی چند عامل بر روی قسمت ساندویچ پانل تاثیر گذار هستند، از جمله آن ها می توان به قابلیت فرم پذیری، ابعاد و سایز آن و…اشاره کرد. نکته قابل ذکر این است که قیمت روز پانل ساندویچی را مد نظر داشته داشته باشد چرا که ممکن است بعد از مدتی تغییری در قیمت ها ایجاد شود.