احتکار کالا، بلای جان سازندگان

همانطور که میدانید این روزها شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر احتکار کالا به خصوص فولاد و میلگرد هستیم و هر روز انبارهایی از کالاهای احتکار شده کشف می شوند و همین موضوع باعث گله مندی سازندگان مسکن شده است. این سازندگان معتقد هستند ورود دلالان به این بازار و احتکار کالا باعث افزایش قیمت در بسیاری از مصالح ساختمانی شده و به کسب و کار آنها آسیبی جدی رسانده است.

طبق یک گزارش میدانی دلایل مختلفی برای این نابسامانی آمده است که از جمله مهم ترین آنها می توان به افزایش قیمت دلار اشاره کرد. نابسامانی بازار ارز کشور و بالا رفتن قیمت دلار باعث شده است که دلالان فرصت را غنیمت شمارند و بخش عمده ای از کالاها را در انبارهای خود احتکار کنند. یکی از اعضا کمیسیون عمران مجلس در این باره گفت : با افزایش بی ضابطه قیمت دلار در بازار، فرصت طلبان از وضعیت نابسامان کشور استفاده کرده اند و برای انتفاع بیشتر حجم بسیار بالایی از انواع مصالح ساختمانی را در انبارهای خود احتکار کرده اند.

علاوه بر این، این احتکار کالا باعث افزایش رشد قیمت فولاد نیز شده است. قیمت فولاد در چند ماه گذشته رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است و همچنین نسبت به سال گذشته ۵۶۰ درصد رشد کرده است. به این صورت که در سال ۱۳۹۶ قیمت هر کیلو فولاد هزار تومان بوده است و در شهریور ماه ۱۳۹۷ هر کیلو فولاد به قیمت ۵۶۰۰ تومان در بازار عرضه شده است. ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در این باره گفت : متاسفانه دلالان و سودجویان در چند ماه گذشته از فرصت استفاده کرده و با خرید فولاد و احتکار آن مشکلات زیادی در این بازار ایجاد کرده اند.

این مطلب را از دست ندهید
افزایش 17.3 درصدی صادرات سیمان و کلینکر

همین افزایش قیمت فولاد و میلگرد باعث شکستن کمر بسیاری از سازندگان شده است و طبق گفته های رئیس انبوه سازان کشور در برخی از روزها با کمبود شدید فولاد رو به رو هستیم و بسیاری از پروژه های ساختمانی به همین علت از کار افتاده اند. علاوه بر این افزایش قیمت مصالح ساختمانی رابطه مستقیم با افزایش قیمت مسکن دارد و روز به روز شاهد نوساناتی در بازار مسکن هستیم.