راههای ایجاد شیب صحیح در پشت بام

روش های شیب بندی پشت بام

کروم گیری سطوح به روش خطی

کروم گیری خطی از جمله متدهای سنتی است که از گذشته تا کنون برای تشکیل شیب بر روی پشت بام مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این روش که به کروم گیری خورشیدی نیز شهرت دارد، به این شکل است که سطح روی پشت بام به قطعات کوچکی که به آن حوضچه نیز می گویند، تقسیم می شود. کرت بندی اصطلاح دیگری است که برای این تقسیم بندی به کاربرده می شود. این حوضچه ها با یکدیگر دارای مرزهایی هستند که شیب مناسب برای این مرزها بوسیله تراز ایجاد می گردد. در مرحله ای که می خواهند حوضچه ها را با مواد پر کنند، از این مرزبندی همچون راهنما استفاده می نمایند.

عیب های روش کروم خطی

از بزرگترین معایبی که می توان برای کروم خطی یا خورشیدی برشمرد، یکدست نبودن و ایجاد شکاف در هنگامی است که کف سازی انجام می شود. اولین مرحله ای که در این متد اجرا می شود، ساخت حوضچه ها می باشد و پس از خشک شدن کرت ها در روزهای آتی، با ماده ای به نام فوم بتن درون حوضچه ها را پر می کنند. به دلیل خشک شدن مرزی که در میان حوضچه ها قرار گرفته است، میان سیمانی که در فوم بتن وجود دارد و همچنین سیمان استفاده شده در کروم ها، اتصالی برقرار نمی شود و همین امر سبب بوجود آمدن ترک های بزرگ و یکپارچه در میان حوضچه ها می شود. این عدم یکنواختی در سطح حوضچه ها سبب می شود که تنش ناشی از منبسط و منقبض شدن ترک ها در فصل های سرد و داغ در آن قسمت تمرکز یابد و پس از سپری کردن چندین زمستان، این مسئله باعث می شود که به قیرگونی و یا ایزوگام که نوعی پوشش برای سقف هستند، آسیب وارد شود.
ایراد دیگر متد کروم خطی این است که باید زمان و هزینه بیشتری صرف کرد. همان گونه که قبلا بیان شد، در روش کرم خطی، کروم گیری و همچنین اجرای آن را نمی توان در مدت زمان یک روز اجرا نمود و مصالح زیادتری برای این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

این مطلب را از دست ندهید
مراحل ساختمان سازی

کروم گیری به روش نقطه ای

هنگامی که شرایط کاملا محیا شود و در تقسیم بندی سقف به جای استفاده از خط هایی که به عنوان راهنما به کار برده می شود بتوانند از نقطه های راهنما استفاده کنند، در این صورت قیمت و مدت زمانی که برای کروم گیری صرف می کنند، کاهش یافته و در نتیجه سطح پایانی به طور کامل یکدست و بدون هیچ ترکی بدست می آید. بعضی از شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، تنها از روش کروم نقطه ای در هنگام تقسیم بندی سقف استفاده می نمایند و علت این امر استفاده آن ها از دوغاب خمیری است که مخصوص این کار تولید می شود. هنگامی که برای شیب بندی سقف از دوغاب مخصوص استفاده می شود، دیگر مانند متدهای سنتی نیاز نیست که سطح بتن را لیسه کشی نمایند و بلافاصله قادر خواهند بود، روی فوم بتن را با قیرگونی بپوشانند.
افت سطحی از جمله عیب هایی است که احتمال دارد، در بعضی از فوم بتن های بی کیفیت و نامرغوب بوجود بیاید؛ این امر بدین معنی است که اگر فوم بتن دارای کیفیت خوبی نباشد، بعد از به کارگیری آن در سقف، سطح آن دچار افت شده و پایین تر از سطح کروم قرار می گیرد. بنابراین کارفرما مجبور می شود، برای رفع این مشکل و پر کردن سطح ملاتی که از مخلوط سیمان و ماسه ساخته می شود، را به کار ببرد و همین امر سبب بالاتر رفتن هزینه و سنگین شدن ساختمان ها و بناها می شود.